Tuesday, October 20, 2015

DERMA DARAH

ASSALAMUALAIKUM :)

HI GUYS! Nak tau tak perkara yang menggembirakan aku harini? Sebab berperluang menderma darah buat kali pertama!!! Aku ni punyalah beria-ia nak derma darah time form 6 dulu, tapi kena dapatkan kebenaran ibu bapa dulu baru boleh derma darah... mak and ayah aku punyalah risau nak derma darah bagi anak dia derma....actually aku nak sangat derma time PLKN dulu..tapi tulah ... pastu sebelum ni pun kat U ada anjurkan program ni tapi first day OFF ...memang huhulah aku... Then, hari ni aku tak kira apa nak jadi-jadilah sebab aku nak derma jugak,lepas habis kelas Hong dari FBL aku bergegas ke KPS untuk menunaikan tanggungjawab sebagai rakyat yang prihatin. Sebab apa aku ni teruja gila nak derma darah sebab aku nak tau sangat-sangat aku ni darah jenis apa.. Dah lama aku nak tau... sebab aku ni jarang pergi hospital atau klinik kalau sakit kecuali chicken pox jelah... pastu tak pernah ambil ubat kalau demam ke apa, mak and ayah aku tak pernah biasakan diri kitaorang adik beradik pergi klinik kecualilah kalau sakit yang melibatkan nyawa... ialah takkan kau kena patuk ngan ular masih tak pergi berubat...huhu.. Tapi kalau cuba fikir balik, nurse cucuk jari kau pastu darah terpancut keluar...ishhh, seramm... buat dek jelah...Yelah takkan kau nak hempuk nurse tu... tapi kena beranilah nak derma, kalau tak bila tengok darah je ko dah pengsan, apa nak buat? Okay, lepas dah cek tekanan darah, berat, and sign borang dia ujilah ko darah apa.. Aku punyalah harap dapat darah jenis O, sebab O tu comel, hehe... lepas darah aku dicampur dengan solution tertentu, aku dapat tahu yang aku ni darah O..... ahai! Bestnya...... sape darah O kita geng, hehe.. Pastu dah settle semua benda aku pun pergilah kat tempat baring aku, nurse pasang semua bendalah kat lengan, then aku kena ramas macam paiplah kut, darah aku pun dipam..cus..cus.. cepat pulak darah aku penuh dalam plastik tu... pastu rehat kejap lagi and kitaorang diberi makan..roti... hehe... tapi bagi aku it was the best experience in my life.. korang kalau nak derma darah tu, teruskan niat tu kerana Allah, derma darah dapat bantu beribu-ribu pesakit kat luar sana... kau akan rasa kepuasan tu tau... kalau kau tanya aku, tak sakit ke? Sakit macam kena sengat tapi sekejap je time dia nak tengok ko darah apa.. 10 saat je.. pastu proses nak ambil darah tu tak ada rasa sakit langsung.. nurse pun baik... hehe...lepas ni kalau ada program derma darah lagi, aku nak join! Aku dah try derma darah for the first time, korang bila lagi?



No comments:

Post a Comment